Dank je wel/Thank you! - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu Dank je wel/Thank you! - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu

Dank je wel/Thank you!

Door: Leandra Lok

Blijf op de hoogte en volg Leandre

02 April 2019 | Kazachstan, Atıraw

Inmiddels is de school alweer anderhalve week op gang en gaat het leven zijn dagelijkse gangetje. Overigens werd de vakantie met een klapper afgesloten: ik hoorde dat ik ben aangenomen voor een baan in Lelystad! Laat dat nou toevallig net de plek zijn waar we ook de boot hadden neergelegd en één van de weinige plekken waar je een adres kunt krijgen om je mee in te schrijven in een gemeente (we willen namelijk op de boot wonen). Alles valt weer mooi op zijn plek...
André is trouwens nu even in die haven. Afgelopen week is hij naar Nederland gevlogen om "de Mosselaar" (de platbodem) vanuit Aalsmeer naar Heeg te verhuizen, zodat hij daar verkocht kan worden. De nieuwe boot moet naar een ander plekje in de haven, waar we in het zomerseizoen liggen. Prachtig plekje trouwens, met heel mooi uitzicht... De eerste etappe is inmiddels voorbij. Met dank aan neef Luuk is de Mosselaar op zaterdag van Aalsmeer naar Lelystad gegaan. Onze 'rederij' ligt nu in dezelfde haven, hahaha. Met dank aan zus Henny wordt de boot morgen weer verder gevaren, Friesland in. Helaas is het in beide gevallen geen zeilweer, want de wind komt recht van voren. Maar ja, je kunt niet alles mee hebben.

Ik heb vandaag op school teamvergadering gehad, die meestal ook gewoon zijn gangetje. Maar... ik werd deze keer verrast! Aan het begin van iedere teamvergadering is er een moment om de "soaring dragon" door te geven. Ik heb het begin natuurlijk gemist, dus ik weet niet precies waar het vandaan komt, máár ik waardeer al weken de bedoeling. Iedere week krijgt iemand deze plastic draak (zie foto) uitgereikt door een collega, omdat die collega (die de draak de week ervoor heeft gekregen) vindt dat de nieuwe collega een complimentje, steuntje in de rug of iets anders heeft verdiend. Daar zit dan meestal nog iets lekkers bij, want de week erop geef je dus zelf de draak weer weg. Ik houd wel van dat soort momentjes (ja René, echt onderwijs, hahaha) want wanneer spreek je anders dit soort waardering uit. Vandaag kreeg ik de draak! De collega van groep 3 vond dat ik hem verdiende voor het plezier dat de kinderen aan de Nederlandse lessen beleven, maar óók omdat ik vanaf het begin meestal de etentjes regel voor het lerarenteam. Tja, ik ga nu eenmaal graag uit eten (zie ook de eerdere post) en het is een mooie manier om elkaar te leren kennen. "You are our party planner", had iemand al eens opgemerkt. Erg leuk natuurlijk, en ik moest natuurlijk gelijk nadenken over aan wie ik hem volgende week zou geven.... en dacht vervolgens aan alle mensen aan wie ik weleens zo'n draak zou willen geven. En... dacht vervolgens: dat kan ik natuurlijk in mijn verhaal wel doen! Want ik ben namelijk zó geroerd door alle lieve reacties over het feit dat wij weer naar Nederland komen, het meeleven met deze tijd in Kazachstan, de hulp met het wegbrengen van de boot, het meehelpen met de praktische zaken van de promotie, de appjes over en weer enz. dat ik gewoon heel hard ga roepen: DANK JE WEL!!!! Jullie verdienen allemaal je eigen draakje vandaag.
Een virtuele knuffel van mij!

After the holiday, school has started again for one and a half week already and all is back to normal. The week ended with a blast, as I got the news that I was accepted in a new job in …. Lelystad (The Netherlands). Some of you might know that this is also the place where we have our new boat and one of the few harbours in The Netherlands where you can have your boat and an address which you need if you register in The Netherlands (as we don't want to live in a house, but on our boat). Everything seems to work out pretty well...
By the way, André is in the harbour at this moment. He flew back to the Netherlands to take the old boat (the flat bottom) from the old harbour to the yacht broker in Friesland (North of the Netherlands). With help of cousin Luuk the boat went already from Aalsmeer to Lelystad this weekend and tomorrow the journey continues with the help of sister Henny into Friesland. Unfortunately, the weather doesn't allow sailing, but hey, you can't have everything!

Today we had our team meeting and it is a (very good) habit to start it with the "soaring dragon". This is a plastic statue of a dragon, which is given away to a colleague who - according to the colleague who received it last week - did something nice for the school in the broadest sense of the word. I received it today as the teacher from the 6 year old explained because of the fact that the students get Dutch classes and they are happy about it AND because I always plan the dinners on Friday night for the teachers. When I came back from my trip in the beginning of February, one of the teachers already said "hooray, our party planner is back!" (hahaha). So I was obviously very happy with it and started to think about who to give it to next week. And then about who I would give it to in my life outside school... and then I realised that I could do that here! I was touched by all the nice comments about my PhD, the fact that people were so happy about us coming back to the Netherlands, the WhatsApps going backward and forward and the interest in our live here in Kazakhstan that I just would like to shout it out: THANK YOU!!!! You all deserve the 'soaring dragon' today!
A virtual hug from me!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leandre

Tien jaar geleden zijn we vertrokken uit Nederland met het idee dat er nog zoveel meer mooie plekken zijn op de wereld. Het eerste half jaar van 2019 zijn we in Kazachstan, waar Leandra werkt op de Nederlandse afdeling van de internationale school QSI in Atyrau. Voor deze nieuwe ervaring weer een nieuw dagboek!

Actief sinds 02 Jan. 2019
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 7942

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 16 Juni 2019

Kazachstan 2019

Landen bezocht: