De kop is eraf! The first week... - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu De kop is eraf! The first week... - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu

De kop is eraf! The first week...

Door: Leandra Lok

Blijf op de hoogte en volg Leandre

12 Januari 2019 | Kazachstan, Atıraw

Na een rustige start met de maandag vrij ging de rest van de week in vliegende vaart voorbij. Op dinsdag heb ik de eerste kinderen gezien en in de loop van de week zijn ze allemaal geweest. Eén van de ouders vertelde dat haar zoon had gevraagd de volgende dag of "ze de juf een appje kon sturen, zodat hij weer naar Nederlandse les mocht", dus voorlopig zit het wel goed. De eerste keer pleinwacht, de eerste keer buiten pleinwacht (brrr), en: de eerste keer yoga! Eén van de leerkrachten geeft hier op donderdagmiddag na schooltijd yoga en het is er dus eindelijk van gekomen. Erg leuk en heel goed, na een paar drukke dagen.
Op vrijdagavond wordt er meestal een bus geregeld door de leerkrachten en gaan ze uit eten met elkaar,.Zo ook deze week. We gingen naar Bavarius, een goed restaurant dat groot genoeg is voor zo'n grote groep en erg goed eten heeft. Wij hielden ons lekker bij de lokale spiesen, maar ze hebben ook roast beef, biefstuk in pepersaus en de varkenspoot die we uit China kennen. Daar zullen we dus nog wel een keer komen!
Zaterdagochtend stond de bus weer klaar, deze keer om naar een andere supermarkt te gaan. Dit was meer een soort Makro, qua grootte. Deze heeft weer andere dingen en dus handig om het een beetje af te wisselen. We hebben inmiddels de google-direct-vertalen-app gevonden, die we gewoon voor een artikel houden. Dan kopen we niet net als vorige week hele pittige rode saus die eigenlijk geen pastasaus is :-). We hebben ook de laatste huishoudelijke zaken gekocht, zoals een theedoek en snijplank. Je zal ze maar niet hebben, hahaha.
In de middag waren we uitgenodigd voor een glühwein-feestje vanwege een verjaardag, in het wijkje waar de meeste mensen van de oliemaatschappij wonen. We hebben hier een soort Uber, waardoor we ook zonder bus weg kunnen. Het kost ongeveer 1000 Tengé, ongeveer 2,50 euro. Tenminste... dat is wat wij betalen ;-). Dat is nog wel te doen..Het was buiten, en ondanks dat het vandaag twee graden boven nul was, maakte de wind het erg koud! Gelukkig was er geloof ik wel 23 liter glühwein....:-) Erg gezellig en gelijk kennisgemaakt met veel ouders. .. Al met al dus een goede start van onze tijd hier!

After a slow start with the Monday off, the rest of the week has flown by. I have seen all the students and I got positive feedback from parents! One of the younger ones had asked his mother "can you please send the teacher a whatsapp-message that I want to go to Dutch tomorrow again?" That's a good sign, at least for now! I had a lot of 'first timers' this week: first time play ground duty, first time outside in the freezing cold and … first time yoga! One of the teachers teaches yoga and I could finally try it. I liked it a lot, and after a busy week it was a great way to relax a little.
On Friday the teachers most of the time go for dinner together. This Friday we went to "Bavarius", a big restaurant with good food. We chose the local Kebab which was great, but we could also get a good roast beef or the pork leg which we know from China. We will probably return!
On Saturday morning we went by bus to another supermarket than last week, which is quite big. We discovered the google-direct-translation app, which made sure we didn't buy another jar of pasta sauce which wasn't pasta sauce ;-). We also bought the last 'essentials' like a tea towel and a cutting board. Oh well, easy to have...
This afternoon we were invited for a mulled wine party, to celebrate a birthday. This took place on the compound where most people of the oil company work, and therefore also many of the Dutch families. We have some kind of über-app here, so we can also use taxi's now. You offer an amount of money while you order the taxi, and the driver accepts this up front. It is usually around 1000 tenge, which is about 3 dollars. Or.... that's what we pay ;-). The party was outside, where it wasn't that cold today... But with the wind it felt like -7! Fortunately, there was about 23 liter of mulled wine. It was a nice party and a good way to get to know some of the Dutch families. IIn short, we look back on a good start of our time here!