Een wat uitgebreidere kijk op eten (English below) - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu Een wat uitgebreidere kijk op eten (English below) - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu

Een wat uitgebreidere kijk op eten (English below)

Door: Leandra Lok

Blijf op de hoogte en volg Leandre

17 Maart 2019 | Kazachstan, Atıraw

Gisteren hoorde ik het nieuws dat alle leden van de leescommissie vinden dat mijn proefschrift tot de verdediging toegelaten mag worden. Dat was natuurlijk het moment voor champagne, uitzinnige vreugde en.... uit eten! Eén van de mooie dingen die ik uit mijn opvoeding heb meegekregen...
Uitgaan om te ontbijten is daarbij voor mij één van de meest bijzondere dingen, omdat dat in Nederland niet zo gauw gebeurt. Het ontbijtbuffet in een hotel was altijd één van de hoogtepunten van een weekendje weg. Waar kun je (behalve bij de Hema en Ikea en dat is niet écht) nou écht ontbijten in een 'normale' stad? Ik weet natuurlijk dat er steeds meer plekken zijn in Nederland waar dat kan, maar over het algemeen is het geen gewoonte voor ons. Vorige week hadden we een heerlijk ontbijtbuffet (of ik moet eigenlijk 'brunch' zeggen) bij een Turks restaurant. Héérlijk en bijzonder!
Deze week hebben we vakantie en omdat we verder niet weg gaan, was één van de voornemens om de restaurants in de omgeving te bezoeken. Een vriendin uit China vroeg toevallig wat er allemaal voor keus is. Toen ik het opnoemde, realiseerde ik me dat we best heel veel verschillende restaurants hier in Atyrau hebben. Zoals gezegd Turks, daarnaast hadden we al de Libanees, Italiaan, Amerikaan (hamburgers in de sportbar van het Renaissance hotel) en Kazachstaan geprobeerd. Komende week staan nog de Koreaan, Döner kebab en misschien een Georgisch restaurant en een Mexicaan op het programma. En is er óók nog een nieuwe Chinees geopend... die moeten we natuurlijk ook proberen. Best bijzonder eigenlijk, zoveel verschillende plekken in deze stad.
Gisteren kozen we voor een restaurant dat er wat ons betreft qua aankleding heel leuk uitzag (ook belangrijk) en dat was een Kazachs restaurant. Er wordt hier veel vlees gegeten op een 'shaslick'-manier. Laat dat nou net mijn favoriete dingetje zijn bij een barbeque… In oktober waren we uitgenodigd door mijn oom en tante in Soest, waar toevallig een Kazachse maaltijd werd gemaakt in een cultureel eetcafé. Toen hadden we al ontdekt dat Kazachs eten veel vlees kent, een variatie op de dumplings én heerlijk brood. Gisteren hadden we ook iets dergelijks.
In de presentatie op de feestdag op donderdag (zie vorige stukje) leerde ik dat de basis van het Kazachse eten bestaat uit vlees en melkproducten. Het vlees komt van paarden, kamelen, koeien en schapen, waarbij kameel en paard met name bij feestmaaltijden gegeten wordt. Het nationale gerecht, 'beshbarmak' bestaat uit aardappelen, uien, rund- of schapenvlees en grote dikke pastarepen. Er hoort ook een heerlijke bouillon bij. We hadden dat al gegeten bij ons bezoek aan het dorpje een paar weken geleden en kregen het ook nog eens bij de maaltijd die onze collega's aanboden. Erg lekker! 'Baursak' is een andere lekkernij en komt een beetje in de buurt van onze oliebol. Het is gefrituurd brood en wordt ook gegeten als dessert, dan bv. met zure room/gecondenseerde melk. De desserts zijn ook een feestje voor mij: lekker en vooral heerlijk zoet, hahahaha. Jammer genoeg komen we er meestal niet aan toe, omdat de rest al zo lekker is.

Ik denk dat we gisteren bij ons diner zonder het te weten nog een ander traditioneel gerecht hebben gegeten, namelijk 'kuyrdak', geroosterd rund met uien. Het was allemaal weer heerlijk en het belooft een mooie week te worden. Overigens gaan we maandag op traditionele wijze brood bakken in een dorpje verder op en zijn er donderdag allerlei festiviteiten vanwege Kazachs Nieuwjaar. We vermaken ons dus wel deze week! En... Andre's bril is klaar! Die gaan we vandaag, na een lekker lunch buiten de deur (hahaha) ophalen. We houden jullie op de hoogte!

Something more about food...
Yesterday I got the awesome news that my thesis was approved to be defended in June. Obviously time for champagne, enormous happiness and … dinner! A good habit which I learned from my upbringing…
A special moment for me in eating out is going for breakfast. In The Netherlands we usually don't go out for breakfast and the breakfast buffet was always a highlight when we went away for a weekend in a hotel. Last week I had another experience like that, when we had a brunch buffet in a Turkish restaurant. It was awesome!

This week is spring break and as we are not travelling, we have decided to visit many restaurants. My friend from China was asking what kind of restaurants we have here in Atyrau and by summing up every option, I realise that there are so many! We already went to the Turkish, Lebanese, Italian, American (hamburgers in the sportsbar) and Kazakh restaurant. This week we would like to try out a Korean, a Döner Kebab place and maybe also a Georgian en Mexican restaurant. And apparently a new Chinese has opened… which we obviously have to try as well!

Yesterday we went to a place that looked really nice (which is important too!) which turned out to be a Khazak restaurant. In October, we were invited by my uncle and aunt in Soest (The Netherlands) where coincidentally a Kazakh couple cooked for us in 'a cultural café'. There we already noticed that meat, bread and some kind of dumpling were also part of the Kazakh kitchen. On Thursday when we celebrated the national holiday coming up (see last post) I learned that the Kazakh kitchen consists mainly of meat, dairy products, vegetables and bread. The national dish is 'beshbarmak' which consists of onions, meat, potatoes and a thick kind of pasta. It is accompanied by a delicious broth.
Another famous thing is 'baursak' which always reminds me of the Dutch 'oliebollen'. This is fried bread, which also serves as a dessert, with sour cream or condensed milk. The desserts are also a treat and people who know me better know that I LOVE desserts. "Unfortunately" we usually don't get to the desserts, as the rest is so good.

I think that without knowing we ate another traditional dish, namely 'kuyrdak', which is roasted meat with onions. It was a great meal and a promise for the rest of the week. By the way, we will go and bake bread in a traditional way tomorrow in a small village about 15 km from here and on Thursday we join the New Year celebrations. We won't be bored! And... Andre's glasses are ready! We will pick them up today, after a nice lunch outside… hahahaha. We keep you posted!