Klaar voor de start... af! Ready, steady... go! - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu Klaar voor de start... af! Ready, steady... go! - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Leandre Lok-van Dam - WaarBenJij.nu

Klaar voor de start... af! Ready, steady... go!

Door: Leandra

Blijf op de hoogte en volg Leandre

08 Januari 2019 | Kazachstan, Atıraw

Het weekend verliep na ons winkeltripje lekker rustig. We werden op zondag uitgenodigd door een Nederlands gezin, waar ik voordat we hier aankwamen al contact mee had gehad. Zeilers.... dus een groot deel van het gesprek was al vastgelegd. Een gezellige avond volgde. Tijdens deze avond liet ik vallen dat het enige dat we nog niet gevonden had, peper was. Ze verkopen hier namelijk alleen maar peper in korrels en we hadden natuurlijk geen pepermolen. De avond werd dus onverwachts afgesloten met een cadeautje: een echte matrusjka (zie foto) én peperkorrels. Dat was natuurlijk wel heel lief...

Zoals gezegd was het maandag een vrije dag, dus een goede tijd om voor te bereiden :-). Ik heb het klaslokaal (yes, een eigen klaslokaal!) ingericht wat er eigenlijk op neerkwam dat ik er veel uithaalde. Voor iedere groep is er nu een eigen hoekje waar spullen liggen die de kinderen kunnen gebruiken. Ook kan ik nu op verschillende plekken met verschillende groepen aan het werk. Alles dus klaar om te beginnen!
Al jaar en dag sinds 20 jaar droom ik altijd als ik begin met werken dat ik iets vergeten ben, de les niet heb voorbereid, de klas niet in orde is etc. Bevriende leerkrachten die dit lezen, zullen dat vast (hoop ik, hahaha) herkennen. Maar deze nacht sliep ik geweldig, een unicum! Ik moes om 8.00 uur op school zijn, wat ongeveer 5 minuten lopen is. Vandaag is het -8 graden, maar door de wind qua gevoelstemperatuur vast nog kouder, dus dan is zelfs een wandelingetje van 5 minuten koud. Mijn rooster is prima. Op één dag begin ik met lessen om 9.20, de andere dagen om 10.22 of 11.09 (ja, dat is geen tikfout. De tijden zijn nogal bijzonder). De laatste les eindigt om 3.00 uur. In totaal heb ik dan 5 groepen gezien (peuters, groep 1/2, groep 3/4, groep 5 en een meisje van 12) en ik zie alle kinderen elke dag (behalve de peuters). Op twee dagen heb ik dan nog een naschoolse activiteit en op dinsdag vergadering van 16.00-17.00 uur.
Tussendoor is er een lunchpauze die we voorlopig nog (samen!) in de kantine hebben. Vandaag was het menu een broodje worst, salade, appel, soep met een broodje en aardappelpuree. Onze opzet was een luie: overdag in de kantine, 's avonds lekker makkelijk :-). We kijken het nog even aan deze week.... :-)

This weekend was quite relaxing, after our shopping experience from Saturday. We were invited for dinner by a Dutch family which I already had spoken to before we came out here. They are sailors too… so it was a great evening :-). I told that we only couldn't find pepper, as they only sell it as peppercorn. At the end of the evening we received a surprise gift: a real matrushka (see photo) with pepper, very sweet!

Monday was a day off, so a great day to prepare. I went to school to arrange the classroom, which mostly meant that I took out quite a lot of furniture. For every age group there is a different part in the classroom now. Ready to start! Usually I dream the night before I start in a new class that I haven't prepared anything, that everything goes wrong etc. Fortunately this time I slept like a baby!
I start my day at 8am, after a five minute walk. I then teach 5 classes everyday between 9.20am-3pm. Twice a week there is an after school activity and on Tuesday staff meetings.
At lunch time for now we have lunch in the cantine, which is quite unusual for us Dutchies. Andre came to school and had lunch with us. Today was a bread roll with sausage, salad, soup with bread and an apple. It will make an easy evening for us!


  • 08 Januari 2019 - 14:41

    Willem:

    Ik zie het al, een loodzwaar programma.
    Maar in de hoek liggen matrasjes, dus als het je teveel wordt knap je gewoon even een uiltje.
    Komt wel goed.

  • 08 Januari 2019 - 19:42

    Eline :

    Leuk te lezen!!Je wordt zo wel een dame van de klok met de bijzondere tijden.

    Veel succes daar!

  • 09 Januari 2019 - 00:38

    Kirsten:

    Wat ontzettend leuk om dit te lezen! Gefeliciteerd met je nieuwe baan en veel succes en plezier met dit nieuwe avontuur. Ik lees graag mee...veel liefs, Kirsten

  • 09 Januari 2019 - 17:42

    Krista:

    Hey Leandra, leuk om te lezen. Ik volg je avonturen graag :) Heel veel plezier en succe daar!! Liefs Krista

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leandre

Tien jaar geleden zijn we vertrokken uit Nederland met het idee dat er nog zoveel meer mooie plekken zijn op de wereld. Het eerste half jaar van 2019 zijn we in Kazachstan, waar Leandra werkt op de Nederlandse afdeling van de internationale school QSI in Atyrau. Voor deze nieuwe ervaring weer een nieuw dagboek!

Actief sinds 02 Jan. 2019
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 7954

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 16 Juni 2019

Kazachstan 2019

Landen bezocht: